Backträning

Varför backträning är ett bra löppass

Backträning är ett bra löppass eftersom det inte bara hjälper dig att bygga styrka i benen, utan det hjälper också till att förbättra din kondition. Intervaller i motlut är bara en typ av backträning som hjälper dig att få bästa möjliga resultat.

Den här artikeln kommer att förklara vad backträning är och hur det kan vara fördelaktigt för din hälsa!

Vad är backträning i löpning?

Backträning i löpning, även känd som back-repetitioner, är när du springer upp och ner för en lätt lutning under en längre tid.

Det kommer att bidra till att förbättra din aeroba kondition och det kommer att hjälpa till att stärka musklerna som aktiveras vid löpning.

Backlöpning anses vara ett kvalitetsträning, vilket betyder att det stressar kroppen mer än vanliga distanspass, som till exempel joggning.

Andra exempel på kvalitetsträning är:

  • Snabbdistans (tempolöpning)
  • Intervaller; tröskel, VO2Max och/eller snabbhet
  • Fartlek

Vissa löpare räknar också långpass som kvalitetsträningspass.

Backträning på löpband

För att springa uppför på ett löpband måste du känna till bandets lutning och anpassa din hastighet därefter.

En bra utgångspunkt är en lutning på ett par procent; börja med 2-3% och öka försiktigt eller variera upp och ner under passets gång.

Hur kan backlöpning vara bra för min hälsa?

Backlöpning kan vara fördelaktigt för din hälsa eftersom det hjälper till att stärka musklerna i dina ben och förbättrar din aeroba kondition. Backintervaller är en typ av löpträning som är perfekt för detta mål.

Jag som skriver den här bloggen gillar att blanda ihop traditionella backrepetitioner med backlöpning med löparstavar, vilket får överkroppen att jobba lite extra.