Knä löpning

Varför får nybörjare ont i knät vid löpning?

Att springa är ett utmärkt sätt att hålla sig frisk och gå ner i vikt. Men joggning kan också vara smärtsamt om du får ont i knät vid löpning, särskilt om du är nybörjare.

Om det här låter som du ska du inte oroa dig! Det finns många anledningar till varför ditt knä kan göra ont när du springer, och det finns många tips som kan lindra smärtan.

Vilka är de vanligaste orsakerna till ont i knät vid löpning?

I den här artikeln ska vi utforska några av de vanligaste orsakerna till smärtsamma knän vid löpning, samt enkla tips/behandlingar för var och en av dem.

Löparknä

Detta är ett tillstånd som främst påverkar knäets utsida och orsakas av överbelastning eller repetitiva rörelser. Skadan kallas även för iliotibialbandsyndrom (ITB-syndrom).

Löparknä uppkommer genom att det det iliotibiala bandet, en sena som löper längs utsidan av låret, trycker mot knäets utsida. Trycket kan orsaka smärta på utsidan av knäet, men även uppe vid höften.

Tips/behandling

Om du har löparknä kan din läkare rekommendera sjukgymnastik.

Sjukgymnasten hjälper dig att sträcka ut och stärka musklerna runt knäna (samt även rumpan) för att göra dem mer stabila. Detta kan lindra en del av trycket på det iliotibiala bandet som orsakar smärta i detta område.

Hopparknä

Som namnet antyder beror hopparknät på för mycket hoppande rörelser. Krafterna som belastar knäet absorberas inte som de ska och smärta uppstår.

Kännetecken för hopparknä är att det gör ont nedanför knäet. Det är senans infattning som klämmer mot knäskålen.

Tips/behandling

Hopparknä behandlas vanligen av en sjukgymnast genom att man justerar rygg, bäcken och andra leder som påverkar kroppens belastning på knäna. Musklerna runt knäet stärks även.

Det är inte ovanligt att det finns en ”låsning” någonstans – till följd av mycket hoppande rörelser – som påverkar nervsystemet.

I det korta perspektivet kan en linda eller ett knäskydd sättas under knäet för att avlasta, men det är ingen långsiktig lösning.

Artrit

Artros och reumatoid artrit är två typer av artrit som kan påverka knäna. Båda orsakar ledvärk och inflammation.

Tips/behandling

De vanligaste behandlingarna för artrit är träning och medicinering (till exmpel antiinflammatoriska läkemedel, som Voltaren eller dylikt).

Om du lider av reumatoid artrit består behandlingen vanligtvis av en kombination av läkemedel som TNF-hämmare plus vila och sjukgymnastik.

Tips: Om du upplever smärta i knäet när du springer bör du prata med din läkare. De kan hjälpa dig att ta reda på vad som orsakar smärtan och hur den ska behandlas.

Hur kan du förebygga ont i knät vid löpning i framtiden?

För att undvika knäsmärta vid löpning bör du se till att dina muskler är starka och flexibla. Det gäller hela kroppen, inte ”bara” runt själva käet.

Stärknignen kan du göra genom att regelbundet göra styrke- och stretchövningar. Tänk särskilt på att arbeta med mage och rygg, vilket förbättrar hållningen och ger kroppen en mer jämn belastning.

Det är också viktigt att bära rätt typ av skor för din fottyp och aktivitetsnivå. Skor som sitter för hårt eller för löst kan orsaka problem med knäna.

Slutligen ska du se till att värma upp innan du springer, träna varierat för att undvika överbelastning samt även träna andra saker än endast löpning.