Ont i huvudet efter löpning huvudvärk

Ont i huvudet efter löpning, vad beror det på?

Löpning är en fantastisk träningsform; det är billigt, effektivt och det kan göras nästan var som helst. Men för vissa löpare kan ont i huvudet efter löpning bli ett problem.

Det finns flera anledningar till varför du kan få huvudvärk efter löpning, inklusive uttorkning eller lågt blodsocker (hypoglykemi). Det är också möjligt att du har ansträngningshuvudvärk eller dålig form när du springer.

Därför kan du få ont i huvudet efter löpning

I den här artikeln diskuterar vi de fyra olika tillstånd som kan leda till huvudvärk efter löpning, och hur man kan förhindra att det händer igen i framtiden!

Uttorkning

När din kropp tappar mer vatten än vad den tar upp finns det en risk att blodflödet påverkas, vilket i sin tur kan leda till huvudvärk.

När du springer producerar din kropp värme. Ju mer du svettas, desto mer vatten förloras från ditt system och om detta händer under en längre tid kan ont i huvudet efter löpning uppstå.

Före och efter träning är det viktigt att dricka mycket vätska och äta mat som innehåller mycket vatten, som vattenmelon, selleri, apelsiner och andra frukter.

Lågt blodsocker (hypoglykemi)

En låg blodsockernivå, vilket kallas för hypoglykemi, kan orsaka huvudvärk efter löpning.

Träning är normalt sett ett bra sätt att hålla dina blodsockernivåer i schack, men om du har lågt blodsocker kan huvudvärk efter träningen bli en plågsam bieffekt.

Ett generellt tips kan vara att äta mat som innehåller snabba kolhydrater, som till exempel en smörgås med jordnötssmör eller ett par bananer.

Om du vet att du har lågt blodsocker, prata då med din läkare om hur mycket fysisk aktivitet som är idealisk för att hantera din hypoglykemi.

Ansträngningshuvudvärk

Har du någon gång känt en pulserande smärta på båda sidor av huvudet, oavsett vad för träning du gjort? Då kan det vara ansträngningshuvudvärk som är förklaringen.

Den exakta orsaken till ansträngningshuvudvärk är inte helt fastställd, men den kan orsakas av att du anstränger dig för mycket eller till och med reser dig upp för snabbt. En teori är att blodkärlen och blodtrycket inte ”hänger med” vid snabba skiften.

Om du har ont i huvudet efter löpning är ansträngningshuvudvärk en möjlig förklaring.

Har du stora problem bör du kontakta din läkare får råd. Han eller hon kommer sannolikt att rekommendera att du undviker ansträngande aktivitet under några dagar för att återhämta dig.

Dålig löpteknik (hållning)

Löpning med dålig hållning kan leda till muskelspänningar i nacke och axlar, vilket kan skapa huvudvärk efter som smyger sig på efter träningspasset.

Om du inte är van vid att träna regelbundet, eller kommer tillbaka från en skada, se då till att börja långsamt så att du inte stressar kroppen för snabbt.

Trappar du upp träningen steg för steg, vilket också är ett bra sätt att undvika överträning, kommer dina muskler inte att kännas alltför stressade. Risken är nämligen att du tappar löpteknik och hållning om du kör på för hårt.

Sammanfattning: Ont i huvudet efter löpning

Ont i huvudet efter löpning kan orsakas av till exempel uttorkning, lågt blodsocker (hypoglykemi), ansträngningshuvudvärk eller dålig hållning under träningen.

För att minska risken för huvudvärk efter löpning bör du se till att dricka lagom med vatten före och efter träning, samt testa att äta mat som innehåller mycket vätska och socker, som till exempel frukt.

Om du har ansträngningshuvudvärk, se till att undvika de mest pressande aktiviteterna under några dagar för att ge kroppen tid att återhämta sig.

Tror du att dålig hållning kan vara roten till problemet? Försök då att sträcka på dig lite extra, stärk upp rygg och bål, samt stretcha bröstmusklerna och bröstryggen. Det kan också vara en bra idé att besöka en massör eller naprapat för att gå igenom kroppen med jämna mellanrum.

Om du trots dessa tips och råd har stora problem med huvudvärk efter löpningen bör du kontakta Vårdguiden 1177 och boka in ett besök hos en läkare.