Löpning regn

Löpning i regn, hur ska man tänka?

Låter löpning i regn som en mardröm för dig? Har du någonsin undrat vad du ska ha för kläder på dig, eller hur du blir torr när du är klar med att springa?

I så fall är den här artikeln för dig!

Vilka löparkläder ska jag ha i regnet?

Först av allt, det är inte att springa i regn som är så illa, det är att springa i regnet och bli genomblöt som är värdelöst.

Men som tur är finns det några saker du kan göra för att njuta av att springa även om du måste springa genom ett skyfall.

Klä dig rätt. Bomull är för sommardagar, syntetfibrer och den bästa regnjackan för löpning är för stormar och allmänt ruskväder.

En löparjacka för regn och syntetiska löparbyxor eller tajts kan hålla dig torr och bekväm även i ett skyfall.

Med lager-på-lager-principen kan du ha löparkläder som både håller kroppen torr och varm, och låter den andas. Oavsett hur hårt det regnar eller snöar.

Kläder med reflekterande material kan också hjälpa oss löpare att hålla oss synliga när vi springer i mörker; på kvällen eller tidiga morgontimmar när sikten är begränsad av att det inte finns naturligt ljus.

Hur blir man torr efter löpning i regn?

En av de vanligaste frågorna kring löpning i regn: ”Hur torkar jag bäst efter att ha sprungit i regnet?”

Det bästa sättet att blir varm på efter ett kyligt pass är att snabbt klä av sig och ta en varm dusch. Kläderna bör tvättas i tvättmaskin på en gång och sedan hängas på tork.

Vill du försöka ta en genväg, eller helt enkelt inte har tillgång till någon dusch, så kan du använda en vanlig handduk. Om du inte har någon handduk kanske du kan rota fram en hårtork.

Ett annat alternativ om du är kall efter ett kallt och regnigt pass är att använda din bils fläktar för att få upp temperaturen med en varm bris.

Tips på hur du håller dig varm när du springer i kallt väder

  1. Klä dig varmt – att springa i kallt väder är ingen ursäkt för att bära shorts
  2. Bär lager på lager – du kan ta av eller ta på dig kläder efter behov för att hålla temperaturen bekväm
  3. Håll huvudet täckt – en mössa eller ett pannband hjälper till att hushålla med energi
  4. Bär bra löparskor för vinter – med bra grepp och vindskydd
  5. Drick mycket vätska – före, under och efter träningen
  6. Värm upp ordentligt – och hamna aldrig stillastående för länge, du tappar du snabbt värmen
  7. Om det är för kallt – träna inomhus!

Avslutningsvis, läs gärna vår artikel om hur länge löparskor håller. Tränar du i regn behöver du vara försiktig med dina skor och sköta om dem väl, så att de inte behöver bytas ut oftare än nödvändigt.