Hur många kalorier bränner man på olika aktiviteter

Hur många kalorier bränner man på olika aktiviteter?

Hur många kalorier bränner man vid promenad, löpning, styrketräning, golf eller mountainbike? Hur lång tid tar det att bränna av en bit pizza? Vilken är den bästa aktiviteten för viktminskning?

Det här är alla frågor som det är lätt att klura på då och då. Och i den här artikeln ska vi reda ut hur det ligger till.

Kalorier som förbränns på 30 minuter

Här följer en tabell på hur många kalorier olika aktiviteter förbränner, baserat på underlag från Harvard Health Publishing.

Notera att kaloriförbrukningen per aktivitet varierar beroende på personens vikt, samt att siffrorna endast ska ses som generella tal. Individuella avvikelser förekommer.

Tabell: Kalorier man bränner vid idrott

Aktivitet57 kg70 kg84 kg
Löpning (3:43 min/km)453562671
Löpning (5:00 min/km)375450525
Cykling (26-30 km/h)360432504
Handboll360432504
Löpning (6:12 min/km)495360420
Cykling (22-25 km/h)300360420
MMA, judo, karate, kickboxing300360420
Simning (intensivt)300360420
Vattenpolo300360420
Löpning (terräng)255316377
Mountainbike255306357
Cykling (20-22 km/h)240288336
Ishockey240288336
Löpning (7:27 min/km)240288336
Beachvolleyboll240288336
Volleyboll (tävling)226281335
Bergsklättring226281335
Skridskor (generellt)210252294
Fotboll210252294
Tennis210252294
Längdskidor198246293
Dans (snabbt, ballett, twist)180216252
Alpin skidåkning180216252
Simning (generellt)180216252
Vattenskidor180216252
Brottning180216252
Dans (disco, square)165198231
Golf (bärbäg)165198231
Kajakpaddling150180210
Skateboard150180210
Promenad (9 min/km)135175189
Gymnastik (generell)120144168
Badminton (generellt)114141168
Promenad (10 min/km)107133159
Golf (med vagn)105126147
Bowling90108125
Dans (slow, vals, foxtrot)90108125
Volleyboll90108126
Frisbee85105125
Ridning (generell)577084
Källa: Harvard Health Publishing

Kalorier man bränner vid gymträning

Aktivitet57 kg70 kg84 kg
Roddmaskin (intensiv)255369440
Stakmaskin285342399
Cross-trainer270324378
Cykling (intensiv)315278441
Aerobics (intensivt)210252294
Cykling210252294
Roddmaskin (generell)210252294
Trappmaskin180216252
Styrketräning (kraftfull)180216252
Aerobics (lågintensivt)165198231
Övningar med kroppsvikt135162189
Aerobics i vatten120144168
Stretch: Hatha Yoga120144168
Styrketräning (generellt)90108126
Källa: Harvard Health Publishing

Faktorer som påverkar förbränning av kalorier

Ålder: Ju äldre du är, desto mindre kalorier förbränner du.

Kön: Män förbränner i allmänhet mer kalorier än kvinnor på grund av olika hormonnivåer.

Muskelmassa: Ju mer muskelmassa du har, desto fler kalorier förbränner du. Styrketräning är en bra aktivitet för viktminskning eftersom det hjälper till att bränna fett samtidigt som det bygger muskler.

Kroppsstorlek och -typ: Om du är kortare betyder det att färre kalorier förbränns när du gör samma aktivitet som någon som är längre (och större).

Temperatur: Ju varmare temperaturen är, desto mer kalorier bränns i regel. Det här beror på att din kropp måste arbeta hårdare för att kyla ner dig när det är varmt, vilket gör att du bränner lite extra energi (kalorier).

Höjd över havet: Om du befinner dig på en hög höjd betyder det att det finns mindre syre i luften, vilket kommer göra att du bränner fler kalorier.

Luftfuktighet: Om det är en varm och fuktig dag så kan du generellt sett bränna fler kalorier, jämfört med en dag där luften är torr.

Varför är kaloriförbränning viktigt?

Det är viktigt att bränna kalorier och gå ner i vikt av många anledningar. Det kan hjälpa till med ditt humör, öka energinivåer, mental hälsa och mycket, mycket mer.

Du vill dock inte bränna för få eller alldeles för många kalorier.

Om du förbränner mindre än den mängd kalorier som du konsumerar varje dag, kommer det förr eller senare att leda till viktökning, eftersom din kropp lagrar de extra kalorierna som fett.

Om du bränner för många kalorier, då kommer din kropp att börja bryta ner andra saker, till exempel dina musklerna, och det är inte heller bra för uthållig viktminskning.

Du kan läsa mer om det här samspelet i vår artikel om viktminskning med löpning.