Löpning traning

Gå ner i vikt, kan löpning hjälpa mig?

Löpning är ett bra sätt att gå ner i vikt, men resultatet beror på dig. Du måste vara konsekvent och göra dina träningspass med tålamod, annars kommer det inte att fungera alls.

I den här artikeln går vi igenom tre enkla faktorer som påverkar huruvida du kan lyckas gå ned i vikt eller inte.

Gå ner i vikt med löpning

Låt oss gå rakt på sak:

1. Vikten av att vara konsekvent

Först ska vi prata om vikten av att vara konsekvent, det vill säga ha tålamod och träna regelbundet, när det kommer till att gå ner i vikt med hjälp av löpning.

Ibland känns det som att många bara vill att processen ska ske så snart som möjligt, men du kommer gå ner i vikt mycket snabbare om du springer regelbundet.

Även om du börjar riktigt långsamt och kort kommer du se resultat, förutsatt att du är tillräckligt konsekvent. Det kan till och med vara en bra idé att ”bara” promenera för att sätta rutinen, innan du börjar jogga.

Kort sagt, ett (1) hårt träningspass räcker inte för att gå ner i vikt med löpning. Prova att springa två eller tre gånger i veckan i ett par månader innan du ens överväger att ge upp. (Förhoppningsvis kommer du inte att ge upp alls vid den tiden!)

Börja långsamt och kort. Ingen kommer att döma dig för att du är smart…

2. Variera träningen

När du tränar och springer för viktminskning, då måste du vara smart med vilken typ av träning du gör, eftersom det också är något som påverkar ditt resultat.

Istället för att göra ett (1) träningspass varje dag är det en bra idé att sprida ut träningen och att variera den; göra lite intervallträning, någon längre tur med både löpning och promenad – eller varför inte en annan idrott som cykling, tennis eller dans?

Vad vi verkligen vill fokusera på är att det är helt okej att börja med ett lättare träningspass om du är nybörjare; det enda som betyder något är regelbundenheten, eftersom det är det som kommer att göra att du går ner i vikt.

Variationen av olika träningspass är delvis för att jobba med olika muskelgrupper, men kanske framförallt för att faktiskt ”lura” hjärnan och din kropp att hålla igång och inte tröttna (fysiskt och mentalt).

Dessutom är det roligt att blanda in olika typer av löpning, som att springa med viktväst.

3. Tänk på ”hälsa” i sin helhet

För att gå ner lite i vikt är mat och sömn två viktiga faktorer också.

Vad, när och hur du äter påverkar ditt resultat

Du går ner i vikt genom att bränna fler kalorier än du förbrukar. Det betyder att du bör tänka på din kost och inte bara förlita dig på löpning för att gå ner i vikt.

Vad du äter är viktigt eftersom det kan förändra effektiviteten av dina träningspass. Om du äter för lite eller inte äter tillräckligt av rätt sorts mat är det osannolikt att du går ner i vikt trots att du springer regelbundet. Du behöver anpassa din kost, vilket i sin enkelhet kan innebära att äta mer medvetet; dra ner på skräpmat, alkohol och färdiglagade maträtter).

Vikten av god sömn

En god natts sömn är viktig för din hälsa i allmänhet och för viktminskning i synnerhet. Sömnbrist kan leda till överätande och ett sug efter ”snacks”, vilket inte direkt bidrar till löpningens fettförbrännande effekt.

Se till att få minst 7 timmar sömn varje natt för att ge kroppen en chans att förlora det extra kroppsfettet genom förbränningen från dina löprundor.

Och glöm inte att stänga av dina ”skärmar” (dator, TV, telefon, surfplatta etc.) ungefär en timme innan du går och lägger dig. Det låter svårt, men kommer att ha en väldigt bra effekt på din sömn.

Sammanfattning: Gå ner i vikt med löpning

Om du är nybörjare inom löpning, se till att både tempo och distans anpassas efter vad du klarar av, så att du fixar att hålla igång under en längre tid. Regelbunden träning är löpningens A och O för att lyckas.

Tänk också på ditt liv i sin helhet och fokusera inte ”bara” på löpning; vad du äter och hur du sover är lika viktigt som själva träningen för att lyckas. Tänk också på att olika aktiviteter bränner olika många kalorier.

Att leva ett mer hälsosamt liv består av många parametrar, och det kan var svårt att komma igång, men belöningen är kort och gott fantastisk och du kommer att må bättre både fysiskt och mentalt även efter bara några löppass.

Den största tröskeln för att börja springa är oftast inte själva löpningen, utan att bestämma sig för att byta om och sticka ut. Väl utomhus är det bara att sätta igång; börja lugnt och kom ihåg att det är helt okej att gå korta eller långa stunder mellan joggingstegen.

För att använda ett gammalt uttryck; att gå ner i vikt genom löpträning är inte en sprint, det är ett maraton. Men som tur är inte bokstavligt talat.