Beer Mile track

Beer Mile, vad är det? Och vilka tips är bra?

Du kanske har hört talas om Beer Mile, men undrat vad det är och hur man bäst genomför en? Den här artikeln hjälper dig att förstå den beryktade ”ölmilen” och ger dig några tips för att klara.

Vad är Beer Mile?

En Beer Mile är ett lopp på en friidrottsbana över distansen 1609 meter (en mile) där deltagarna ska dricka en hel öl (355 ml) vid start och vid de efterföljande tre varvningarna.

Beer Mile går med andra ord ut på att svepa en öl, springa 400 meter, sedan häva i sig ytterligare en öl, springa ett varv till, dricka en tredje öl, springa igen, få sig den fjärde ölen och därefter ”spurta” 400 meter in i mål.

Fyra varv på en löparbana med öldrickande som ”paus” ger ett ”intervallpass” som kallas Beer Mile.

Vilka tips är bra?

Beer Mile verkar lätt vid första anblicken, men det finns en rad olika fallgropar man inte vill hamna i. Här är några tips för att lyckas med loppet:

  • Se till att både du själv och arrangemanget är väl förberett. Med alkohol involverat kan oväntade saker inträffa.
  • Ha vatten redo innan du börjar din beer mile.
  • Börja med att dricka öl av typen lager, den är oftast mest ”lättdrucken”.
  • Starta första varvet långsammare än du egentligen vill. Det är det tredje varvet som är nyckeln när man springer en ”ölmil”.
  • Träna med vatten och använd sedan alkoholfri öl innan du går vidare till det riktiga upplägget.

Vanliga frågor om Beer Mile

Konceptet har en egen hemsida där du hittar mycket bra information.

Vilka är bra låtar för den här utmaningen?

Löpare lyssnar ofta på musik medan de springer och spellistor kan också vara till hjälp under en ölmil. Musik som håller din puls uppe är perfekt.

Upptempo och kanske lite discolåtar, helt enkelt!

Vad är några Beer Mile-tekniker?

Vissa människor gillar att tugga tuggummi när de springer en beer mile, medan andra föredrar att för-dricka vatten innan de springer.

Det är bäst om löparen tränar på att springa så nära ”tävlingsupplägget” som möjligt på träning, så att inte momenten överraskar under ett officiellt lopp.

På så sätt kommer du att veta hur mycket öl du behöver dricka under ölmilen och hur din kropp reagerar under löpningen.

Olika variationer av Beer Mile

Det finns många olika varianter av det här konceptet, till exempel ”Beer 100” eller ”half-mile”-lopp, som består av att dricka en öl innan du springer en halv mil (805 meter) och sedan ytterligare en öl efter att samma sträcka har tillryggalagts.

En annan variant, som också kräver fyra öl totalt, har bara 200 meter löpning varje aktiv sträcka, vilket gör upplägget något mindre utmanande rent fysiskt än sin längre motsvarighet. Även om båda loppen fortfarande är ganska svåra att genomföra om du är ny på beer mile-löpning…

Slutord

Vissa säger att öl faktiskt kan hjälpa löpare, eftersom det återfuktar kroppen och fyller på med många kalorier som förbrukas under träning. Men för att vara ärlig så är det inte riktigt fallet på en ölmil.

Förbered dig och andra väl, börja försiktigt och se till att träna alla moment, särskilt på mer än bara löpningen!

Är du nyfiken på andra ord och uttryck inom löpning hittar du dem i vår stora ordlista.