Löpning traning

Aerob träning, vad är det och varför är det bra att känna till?

Om du vill leva en hälsosammare och mer aktiv livsstil är aerob träning den rätta vägen att gå. Den här typen av fysisk aktivitet kan förbättra ditt kardiovaskulära system och immunförsvar, samt öka energinivåerna.

Det finns många olika typer av aeroba övningar som du kan göra beroende på din nuvarande kondition och dina personliga preferenser. Här på Runner’s High fokuserar vi lite extra på löpning.

I den här artikeln kommer vi att utforska aerob träning på djupet, men på ett enkelt sätt, så att du vet vad den har att erbjuda!

Vad är aerob träning och varför ska du göra det?

Aerob träning är aktiviteter där musklerna använder syre för att skapa den energi musklerna behöver för att hålla igång. ”Motsatsen” heter anaerob träning, där musklerna istället bränner och bildar mjölksyra.

Vid aerob träning utvinner kroppen energi från framför allt kolhydrater och fett. När du tränar aerobt blir du i regel andfådd eftersom kroppen vill få in mer syre till lungorna, som sedan pumpas ut till musklerna.

Aerob träning kan hjälpa dig att förbränna överflödiga kalorier, förbättra hjärthälsan och minska risken för kroniska sjukdomar.

Källa: Träning av uthållighet av Kent Sahlin

Fördelar med aerob träning

Förbättrad syrekapacitet: Aerob träning ökar den aeroba kapaciteten, vilket är den maximala mängden syre som kan konsumeras av lungorna och utnyttjas av kroppen för fysiska aktiviteter.

Ju mer syre du använder vid en viss tidpunkt, desto mindre andfådd blir du när du tränar.

Minskad risk för hjärtsjukdomar: En person som ägnar sig åt aerob aktivitet har en mycket lägre risk att utveckla hjärtsjukdomar, jämfört med de som inte ägnar sig åt någon aerob aktivitet överhuvudtaget.

Regelbunden aerob träning bidrar också till att sänka blodtrycket och har andra hälsofrämjande effekter.

Vanliga missuppfattningar om aerob träning

En vanlig missuppfattning om aerobisk träning är att den är för intensiv för många människor. Det är dock viktigt att notera att de flesta aeroba övningar faktiskt kan vara ganska lågintensiva.

Visst, du kan springa kvalitetspass som långa intervaller eller snabbdistans, men aerob träning kan också vara att sticka ut och jogga på ett vanligt distanspass.

En annan missuppfattning om aerob träning är att den inte gör dig starkare.

Det finns till exempel gott om olika övningar som är anaeroba i sin natur och som kan användas tillsammans med aerob träning. Det viktiga är att inte dra på sig mjölksyra i musklerna, det vill säga vila ordentligt mellan upprepningarna så att det är ”mer flås än syra”.

Vill du gå ner i vikt är aerob träning bra. Sedan 80-talet visar studier att aerob träning förbättrar hjärt- och andningsfunktionen genom att öka kapaciteten för blodflödet till muskler och vitala organ.

Konditionsträning stärker också själva hjärtmuskeln, vilket leder till lägre blodtryck. Det går också att se vissa förbättringar i hur vår hjärna kommunicerar signaler till nervsystemet om vi tränar regelbundet.

För vem passar aerob träning?

De flesta motionärer får ut mycket av att springa aeroba träningspass. Springer man distanser över 5 kilometer är det framförallt den aeroba kapaciteten som avgör resultatet.

Tävlingslöpare skiljer sig något och har en mix av aerob och anaerob träning. Även motionärer kan varva mellan träningspass som innehåller även anaerob träning, men den absoluta majoriteten ska vara aerob om man vill springa långdistanslöpning.

Vid distanser uppemot halvmaraton (21,1 km) är det i princip hundra procent aerob kapacitet som kroppen använder, även vid elitlöpning.

Exempel på aeroba träningspass:

  • Vanlig lätt löpning (distans eller jogging)
  • 5 km snabbdistans (snabbare än jogg, men inte maxtempo)
  • 4×4 minuter med 3 minuter vila (uppemot 85-95% av maxpuls)

Är du nyfiken på aerob träning gillar du säkert den här artikeln om löpning i regn.

Varför är det viktigt att känna till den här typen av träning?

Den aeroba träningen är grunden i löpning. De allra flesta träningspass du springer kommer ha en aerob belastning på din kropp, därför är det viktigt att bekanta sig med aerob träning.

Att veta vad aerob träning är och hur den påverkar kroppen kan kort och gott hjälpa dig att fatta mer välgrundade beslut om din träning, och inte minst öka chanserna för att nå dina målsättningar när det kommer till allmän hälsa och kondition.

Träningen är en nyckel för att kunna variera belastningen och undvika överträning.