Löpning: A till Ö (200+ ord och uttryck!)

Runner's High går igenom löpningens A till Ö. Komplett ordlista för löpning.

Nybörjare inom löpning? Eller bara nyfiken? Det finns många begrepp som är bra och roliga att kunna!

Den här ordlistan uppdateras löpande och totalt innehåller den just nu drygt 200 ord och uttryck.

Ordlista om löpning

Om du vill läsa mer om något ämne kan du klicka dig vidare från många av orden till artiklar och guider här på Runner’s High.

Och vill du hoppa från en bokstav till en annan navigerar du med hjälp av minimenyn med genvägar.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

På den här sidan finns reklam genom annonslänkar för Outdoorexperten, Outnorth, Sporttema och Stadium.


0-9

10%-regeln

Tioprocentsregeln är en princip som säger att man inte bör öka träningsmängden med mer än 10 % från vecka till vecka. Syftet är att trappa upp löpningen lagom långsamt för att minska risken för överträning.

42 195 meter

Den udda distansen är längden på ett officiellt maratonlopp. Hur distansen blev så specifik är inte helt fastställt, men det finns en teori med ursprung från 1908 om varför längden på maraton är just 42 195 meter.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

A

adidas

Sko- och klädföretaget adidas grundades i Tyskland 1949. Namnet är kommer från grundaren Adolf ”Adi” Dasslers smeknamn och de första bokstäverna i hans efternamn. Numera är adidas ett av världens största sportvarumärken.

Aerob träning

Med aerob träning syftar man på träning där musklerna tillförs syre. För de allra flesta motionärer är nästan all träning aerob, till exempel vid distanspass eller långa intervaller. Vid aerob träning utvinner kroppen energi från framför allt kolhydrater och fett.

Akillessena

Kroppens största och starkaste sena är hälsenan, som även kallas för akillessenan. Senan fäster vadmuskeln vid hälbenet och möjliggör bland annat frånskjutet i löpning. En bra övning för att träna upp akillessenan är tåhävningar.

Aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband är som en blandning mellan en stegräknare och en träningsklocka. Armbandet “bokför” aktiviteten under dagen och fungerar som en bra påminnelse för att inte slarva med vardagsträningen, till exempel att inte vara stillasittande för länge.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på aktivitetsarmband (Outnorth).

Aktiv vila

Vid träning som till exempel intervaller kan vilan varieras för att träningspasset ska få olika karaktär. En aktiv vila innebär att löparen rör på sig under de lugna perioderna av passet, till exempel genom att gå eller jogga.

Alternativträning

Om en löpare blir skadad så att han eller hon inte kan eller bör springa kan löpträningen bytas mot alternativträning. Exempel på alternativträning för löpning är bland annat cykling, crosstrainer och vattenlöpning.

Anaerob träning

Styrketräning, sprint och rusher är exempel på träning som generellt sett kan sägas vara anaerob. Vid anaerob träning får musklerna inte tillräckligt med syre, utan använder istället glukos som bränsle. Anaerob träning framkallar ofta mjölksyra.

Andra andningen

Något som löpare kan uppleva en bit in i träningspasset är “andra andningen”. Fysiologiskt är det ett jämviktsläge där syreförbrukningen är lika stor som syreintaget. Pulsen planar ut och ansträngningen känns mindre än vid inledningen av passet.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

B

Backträning

Att springa upp för en backe, jogga tillbaka och sprinta upp igen är en urgammal träningsmetod. Syftet är att kombinera intervallträningens intensitet med extra styrka, för ett ordentligt frånskjut uppåt-framåt. Vilken typ av backe som är bäst för backträning beror på vad du vill träna.

Backyard Ultra

Ett Backyard Ultra-lopp löps på en 6706 meter lång slinga, där deltagarna startar ett nytt varv varje hel timme. Springer du raskt får du vila längre, och vice versa. Löpare som inte klarar varvet på en timme (eller ger upp) förlorar och till slut finns bara en deltagare kvar.

Balaklava

Om du vill träna löpning på vintern kan du använda en balaklava som skydd mot regn och snö. Plagget täcker i stort sett hela huvudet och är kanske mer känt som “skidmask” eller “rånarluva”. Namnet har sitt ursprung från orten Balaklava på Krim-halvön.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på balaklavor (Outdoorexperten).

Balansplatta

Banpass

Barfotalöpning

Basträning

Beer mile

Enkelt förklarat går en beer mile ut på att en löpare dricker en flaska öl, springer lite drygt ett varv på en friidrottsbana, dricker en öl, springer ett varv, tar ännu en öl, springer ett varv, dricker en sista öl och löper ett avslutande varv. Fyra öl, fyra varv. En beer mile.

Benhinneinflammation

Den som tränar löpning eller går mer än vanligt kan få benhinneinflammation, vilket kan beskrivas som att man får ont på insidan av skenbenet, där senor och muskler fäster. Smärtan kommer från överbelastning och kräver ofta olika typer av alternativträning.

Björna

Blånagel

BMI (Body Mass Index)

BQ (Boston Qualifying Time)

Brickpass

Bruttotid

Buff

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

C

Core

Crosstrainer

En crosstrainer är ett träningsredskap som låter dig träna såväl ben som överkropp. Många löpare använder crosstrainer som alternativträning för att inte dra på sig någon överbelastningsskada. Träningsmaskinen finns i olika varianter och lämpar sig bra till hemmagym.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på crosstrainer (Sporttema).

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

D

Damask

Drömmilen

DNF

I resultatlistan står det DNF bakom de deltagare som startade i loppet, men som inte kom hela vägen i mål. Förkortningen står för “Did Not Finished”.

DNS

Om du ser DNS bredvid ett namn i resultatlistan betyder det att personen inte kom till start. DNS är en förkortning av “Did Not Start”.

DOMS

Drop

Duatlon

Dubbskor

Dämpning

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

E

Elitmotionär

Elektronisk tidtagning

Endorfiner

Energigel

Engelsk mil

En mil är inte alltid 10 kilometer. En engelsk mil är till exempel “bara” 1 609,344 meter. Längden kallas även för “Mile” och är en längdenhet som används i stora delar av världen (bland annat i USA och Storbritannien).

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

F

Farthållare

Fartlek

Fett

Finnkampen

Flipbelt

Foam roller

Ett populärt hjälpmedel för självmassage är foam roller. Det hårda röret kan ha piggar eller andra mönster som gör att trycket på vävnad, leder och muskler kan anpassas. Belastningen regleras med hjälp av antingen externt tryck eller med hjälp av kroppsvikten.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på foam rollers (Sporttema).

Formtoppning

Fotisättning

Funktionär

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

G

Galloway-metoden

Garmin

Glykogen

Goodiebag

Många lopp ger sina löpare en påse med ett överraskande innehåll, antingen i samband med nummerlappsutdelningen eller vid målgång. Gåvan kallas för goodiebag och brukar innehålla allt från frukt och energibars till promotionartiklar från loppets sponsorer.

GPS-klocka

Gummiband

Gång

Gåvila

Vid intervallträning kan vilan varieras för att passet ska få olika karaktär. Gåvila är en sorts aktiv vila där löparen går under träningspassets lugna perioder. Att gå under vilan kan göra att kroppen känns lättare och inte stelnar till på samma sätt som om man vilar stillastående.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

H

Hallux valgus

Att ha löparskor som passar ens fötter är viktigt. En för smal tåbox kan göra att stortån trycks inåt, blir sned och pekar in mot de andra tårna, vilket Hallux valgus. När stortån trycks in kan det också bli så att tåleden trycks ut och det bildas en knöl på sidan av foten.

Halvmaraton

Hamstring

Handflaska

Hare

HIT/HIIT

Högintensiv intervallträning (HIT), eller High Intensity Interval Training (HIIT) som det heter på engelska, består av korta och tuffa intervaller. Forskare från Karolinska Institutet menar att så lite som två rusher på 20 sekunder är tillräckligt för att förbättra syreupptagningsförmågan.

Hjärtfrekvens (HR)

Hopparknä

Hufsa

Håll

Hålfot

Hälisättning

Höjdmeter

Höghöjdsträning

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

I

IAAF

Det internationella friidrottsförbundet förkortades tidigare IAAF (International Association of Athletics Federations). Förbundet, som grundades 1912 i Stockholm, går sedan hösten 2019 under namnet World Athletics.

Idioten

Iliotibial band syndrom (löparknä)

Intervall

Intervallträning

Ironman

Isbad

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

J

Jogga

Joggingvagn

Den som vill kombinera löpträning med barnvagnspromenader bör investera i en bra joggingvagn. En joggingvagn är en lätt barnvagn med två större bakhjul och i regel ett ledat framhjul. Vagnen är lätt att styra och det finns många olika tillverkare av joggingvagnar.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på joggingvagnar (Outnorth).

Joggvila

Jägarvila

En vanlig statisk styrkeövning är att sitta med böjda ben och ryggen lutat mot en vägg. Knävinkeln ska vara 90 grader och övningen kallas jägarvila (eller jägarsits). Namnet kommer från en sägen om att tappra jägare “vilade sig” genom att att sitta lutade mot en trädstam.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

K

K (10k)

Kadens

Kolhydrater

Kolhydratladdning

Kompressionskläder

Kondition

Kontrollmätta lopp

Koordination

Kramp

Kvalitetspass

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

L

Lager på lager-principen

Liniment

Långdistans

Långpass

Löpare (skidlöpare)

Löparknä

Löparpendla

Löparryggsäck

Löparskor

Löparstavar

Löpartights

För den som inte vill springa i skrymmande byxor kan tights vara ett alternativ. Den tajta och lätt elastiska benbeklädnaden kallas i modebranschen även för leggings. Det finns olika typer av löpartights, som kompressionstights till vind- och vattentäta träningstights.

Löparvantar

Löpband

Löpekonomi

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

M

Maraton

Maxpuls

Medeldistans

Mellantid

Mental träning

Miles

Minimalistiska skor

Minimaran

Minuter per kilometer (min/km

Minuter per miles (min/Mile)

Mjölksyra

Mobilarmband

Om du springer i kläder som saknar fickor, men ändå vill ha med dig din mobiltelefon, är ett mobilarmband bra att ha. Hållaren är i regel ett vattenskyddat fodral som sitter fast i en rem. Remmen fästs sedan på överarmen och påverkar därmed armpendlingen ytterst lite.

Motionsspår

Motionär

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

N

Nakenlöpning

Nedjogg

Negativ split

Nettotid

Nike

Nummerlapp

Nästpers

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

O

Obanad terräng

Om du löper rakt ut i skogen utan att varken springa på ett motionsspår eller en stig kallas det för att du springer obanad terräng. Träningen passar förstås extra bra för orienterare, men obanad terräng är en rolig och kravlös träningsform som även uppskattas av slätlöpare.

OCR-lopp

Obstacle Course Races (OCR) är en typ av hinderbanelopp. Förutom god löpkondition krävs också smidighet och styrka för att ta sig över och under banans alla hinder. Internationellt är Spartan och Tough Mudder två stora OCR-lopp och i Sverige är Toughest och Tough Viking välkända.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

P

Pannlampa

Parkrun

PB (Personbästa)

Periodisering

Plantar fascia

Plogga

Att springa i naturen samtidigt som du plockar skräp har blivit en ekofitnesstrend. Aktiviteten “uppfanns” i Sverige så sent som 2016 och sedan dess har ploggning fått en stor internationell spridning.

Plyometrisk träning

Pronation

Polar

Positiv split

Prehab

Proprioception

Protein

Pyramidintervaller

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Q

Q (kvalifikation)

Vid tävlingar där det finns kvalifikationslopp syns ofta bokstaven Q. Q:et står för Qualified, vilket betyder att den tävlande gått vidare till nästa runda (till exempel final). Ett versalt “Q” betyder att löparen gick vidare på placering, medan ett gement “q” visar att den tävlande gick vidare på tid.

Quadriceps

Muskelgruppen på lårets framsida heter på latin quadriceps. Som namnet antyder (“quad”) består muskeln av fyra delar, så kallade muskelbukar; dessa är Rectus Femoris, Vastus Intermedius, Vastus Lateralis och Vastus Medialis.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

R

Ragnar Relays

Stafettkonceptet Ragnar Relay tog sin början 2004 i Utah, USA. Deltagarna avverkar i lag långa sträckor på totalt uppemot 2-5 mil per person. Det första “Ragnar Relay”-loppet i Norden arrangerades 2019 och gick runt Mälaren.

Reflex

Principen bakom en reflex (som kan bäras enskilt, som band eller väst) är att det inkommande ljuset ska reflekteras ut i samma riktning som det kommer från. De flesta reflexmaterial består av mikroprismor, där ljuset “vänder” i en i diagonalen halverad kub.

Reflexspray

Den som vill vara extra säker i mörkret kan spraya kläder, mössa eller varför inte barnvagn med reflexspray. Sprayen har en ljusgrå nyans som på de flesta textilier uppfattas som färglös, men i mörker reflekterar den ljus som en reflex. Färgen försvinner i tvätt.

Klicka här för att se senaste pris på reflexspray (Outdoorexperten).

Rehab

REM-sömn

Repetitioner

RICE (Rest, Ice, Compression, Elevation)

Runcation

Runner’s high

Något många löpare eftersträvar, men som ytterst få får uppleva, är det rus som löpningen kan ge. Runner’s high är en subjektiv känsla som ofta kopplas till en kick av endorfiner. Den euforiska känslan kan uppkomma i samband med eller strax efter ett träningspass.

Runstreak

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

S

SB (Säsongsbästa)

Skavsår

Skoinlägg

Snöblind

Spikskor

Spikmatta

Sportdryck

Sprintdistans

Startfålla

Stegfrekvens

Stegintervaller

Steglängd

Stegringslopp

Strava

Strides

Stressfraktur

Stretching

Styrketräning

Sub

Supination

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

T

Talk test

Tempo

Tidtagningschip

Trappträning

Triatlon

Träningsprogram

Träningsdagbok

Träningsvärk

Tröskelträning (intervaller, tempo)

Tåbox

Tåstrumpor

Tänk dig ett par fingervantar, fast för fötter och tår. Tåstrumpor är bra för löpare som har problem med till exempel skavsår eller fotsvamp mellan tårna. Tårna rör sig dessutom mer när de är något separerade, vilket ökar blodcirkulationen och gör att fötterna inte blir lika kalla.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på tåstrumpor (Outnorth).

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

U

Ultramaraton

Uppvärmning

Utmattning

Utrustningkontroll (Gear check)

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

V

Vattenlöpning

Viktmanschetter

Den som vill ha ett extra tungt steg kan springa med viktmanschetter. Manschetterna, eller ankelvikter som de också kallas, spänns fast runt fotleden med hjälp av kardborreband och används framförallt till olika hopp- och styrkeövningar. Bandens vikt varierar normalt från 0,5 till 2,5 kilo.

Klicka här för att se utbud och senaste pris på viktmanschetter (Sporttema).

Vilodag

Vilopuls

Vitargo

VO2Max

VR (Världsrekord)

Vågstart

Vändbana

Väggen

Vätskebälte

Vätskestation

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

W

WR (Världsrekord)

World Athletics

Sedan hösten 2019 är World Athletics det nya namnet på det internationella friidrottsförbundet. Förbundet grundades 1912 i Stockholm och hette innan namnbytet International Association of Athletics Federations (IAAF).

World Marathon Majors

Sex av världens största och mest prestigefyllda maratonlopp ingår i serien World Marathon Majors. Loppen är Tokyo Marathon, Boston Marathon, London Marathon, Berlin Marathon, Chicago Marathon och New York City Marathon.

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

X

XC (Cross country)

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Y

Yard

Yasso 800

Yoga

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Z

Zonen

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Å

Återhämtning

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Ä

Äventyrslöpning

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp

Ö

Överbelastning

Överfart

Överpronation

Överträning

0-9 | A | B | C | D | E | FG| HI | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Topp