Bästa viktväst för löpning

Bästa viktvästen för löpning – guide test och tips

Den bästa viktvästen för löpning är den som har justerbar vikt, till exempel Abilica Weight Vest Flexi.

Att springa med viktväst kan vara ett bra sätt att öka din löpstyrka och förbättra din hållning. Du bör dock börja gradvis och se till att västen är tillräckligt flexibel och sitter så pass bra att den inte påverkar din löpteknik negativt.

Vilken är den bästa viktvästen för löpning?

För alla som vill springa med en viktväst är det viktigt att de får en väst med justerbara vikter. På så sätt kan du minska risken för att överbelasta din kropp, genom att inte lägga till för mycket vikt för snabbt.

Med en flexväst kan du lägga till eller ta bort vikt allt eftersom du utvecklas och blir starkare.

Bästa viktvästen för löpning:

  1. Abilica Weight Vest Flexi (1,25-10 kg)
  2. Adidas viktväst (1,0-4,5 kg)
  3. Abilica viktväst (3 kg)

Abilica Weight Vest Flexi (ca 1200 kr här)

Med 8 st viktpåsar kan den här viktvästens vikt justeras från 1,25 kilogram upp till hela 10 kg. Västens spännen är ordentligt tilltagna och det maximala midjemåttet är uppemot 130 centimeter.

Flexibiliteten i Abilica Weight Vest Flexi gör den till bästa viktväst för löpning.

Adidas viktväst (ca 1000 kr på halva priset här)

Inom löpning är adidas ett etablerat märke, och så även inom viktvästar att springa med. Den här västen har en bra dragkedja som gör att den har bra passform och sitter tajt. Dessutom är den tvättbar i maskin (följ instruktionerna!), vilket är ett klart plus för den som vill springa på motionsspår eller i terräng.

Abilica viktväst 3 kg (ca 600 kr här)

En bekväm väst som är enkel på alla sätt. Den är tillverkad i mjuk neopran och fylld med järnsand. Västen levereras med två justerbara spännen, samt har även en reflex, vilket hjälper vid löpning i regn eller på kvällen.

Börja lugnt och variera träningen

Vikten ska bara vara på en nivå som du är bekväm med, eftersom din kropp behöver tid att anpassa sig till den nya kraften. Börjar du för tungt klarar dina muskler sämre belastningen och det kan resultera i skador. Men om du börjar lätt och ökar gradvis över tid, då kommer din kropp att vänja sig vid den extra vikten.

Det är bra att påminna sig själv om att du vill ha en viktväst för löpning. Det betyder att du kan ju också enkelt öka eller minska intensiteten på din träning genom att välja olika typer av träningspass, som tröskelintervallträning, backlöpning eller HIIT.

Viktvästen är med andra ord bara en (1) komponent att använda när du schemalägger dina träningspass och veckoplaner.

Vanliga frågor om bästa viktvästen för löpning

Här följer några vanliga frågor och svar om viktvästar för löpning.

Bygger det muskler att springa med en viktväst?

Löpning med viktväst kan stärka dina muskler och förbättra ditt löptempo, tack vare att du blir starkare. Det är dock viktigt att även träna löpning utan viktväst emellanåt, för att tillgodose styrkan och använda sitt ”naturliga” löpsteg.

Att träna med en tyngdväst tvingar många muskler att arbeta tillsammans och ger på så sätt ett träningspass för hela kroppen, oavsett träning.

Hur tung ska en viktväst vara?

En bra tumregel är att en viktväst inte bör väga mer än 10 procent av din kroppsvikt. Undersökningar har visat att en extra vikt på omkring 4-10 procent av din kroppsvikt kan vara lagom för träning (1, 2, 3).

Hur länge ska jag springa med en viktväst?

Det är svårt att svara på hur långt du bör eller inte bör springa med en viktväst. De första passen bör rimligtvis vara mycket korta, kanske bara någon kilometer; gärna med uppvärmning utan väst och nedjogg utan väst.

I takt med att du bekantar dig med västen kan du öka sträckan till omkring 5-10 kilometer. Syftet med viktväst-pass bör vara att träna löpstyrka, så tänk snarare att de ska komplettera eller ersätta till exempel backträning, snarare än ett långpass.

I grund och botten beror distansen på hur van ”vanlig” löpare du är.

Går det att springa med viktväst utan att skada sig?

Det är nödvändigt att gradvis öka mängden tid och distans som du tränar med viktväst. Att gå för fort fram, eller för långt, är att utsätta kroppen för en onödig skaderisk.

Tänk också på att inte träna löpning med viktväst flera dagar i rad; kroppen behöver återhämtning, särskilt i början, för att undvika överträning.

Vad är några bra övningar jag kan göra med en viktväst?

Det finns många typer av aktiviteter som drar nytta av att bära viktväst, till exempel plyometriska träningspass, som box jumps och jump squats.

Att springa korta spurter för att öva på explosivitet kan också vara en bra idé. Och du kan även använda viktvästen till vardags, till exempel på arbetet eller för promenader.

Generellt sett är viktvästar populära bland de som tränar crossfit. Skälet är att de mindre och smidigare västarna är enkla att använda och inte påverkar tekniken i övningarna jättemycket, utan ”bara” gör det jobbigare.

Hur mycket kostar en bra viktväst för löpning?

En bra viktväst kostar lite drygt 1000 kronor. Priserna varierar från strax under tusenlappen och upp till omkring 2500-3000 kr. Oftast är det västens vikt som avgör priset; ju tyngre viktväst, desto mer kostar den.

Här kan du se aktuella priser och utbud hos Sporttema »

Sammanfattning: Bästa viktväst för löpning

Den bästa viktvästen för löpning är de som har utbytbar eller justerbar vikt och som är slimmad för att springa med.

Börja med korta och enkla träningspass och öka gradvis för att levla upp. Och kom ihåg att träna utan din väst också för att känna förbättringen!

Missa inte våra populära köpguider: